hirdetés

 VISSZA

Az online lét hatással lehet az agy struktúrájára



| | |
 

Egy új tanulmány azt sugallja, hogy azok emberek, akik sok időt töltenek az interneten alkalmatlanná válhatnak a valódi életre. A tanulmány kimutatta, hogy a túlzottan gyakori internethasználat megváltoztathatja az emberek agyának fizikai struktúrját.

"Képtelenek vagyunk nyugton ülni, például amikor egy buszra várunk, és ez nagyon is rossz, mert agyunknak szüksége van a pihenés idejére, feldolgozni a korábbi benyomásokat, tapasztalatokat," magyarázza David Levy, aki az Information School professzora az University of Washington-on.
Sokan mutatják a függőség jeleit , és nem tudnak ellenállni annak, hogy online legyenek.
Levy szerint az online élet "popcorn agyat" alakíthat ki. Az online aktivitáshoz hozzászokva a való élet lassú lesz és unalmas. Ráadásul, ha túl sok időt töltünk online, elfelejthetjük, hogyan kell olvasni a másik ember érzelmeit.

Levy nézeteit igazolni látszik egy kutatás, melyet kínai kutatók végeztek MR képalkotás segítségével. Mintájukban 18 olyan főiskolai hallgató volt, akik körülbelül napi 10 órát töltöttek online.
Összehasonlítva a kontroll csoporttal, amelynek tagjai kevesebb mint két órát töltöttek képernyő előtt naponta, ezeknek a diákoknak kisebb volt a szürke állománya.

Vannak olyan emberek, akik könnyen váltanak az internet világából a való életre. Azok számára, akiknek ez nehezebben megy, Levy professzor szolgál néhány jó tanáccsal.

1. Tartsa nyilván az online életét
Kövesse nyomon, mennyi időt tölt az interneten, és milyen online tevékenységeket folytat. Jegyezze fel, hogyan érzi magát a PC bekapcsolása előtt, és az online tevékenység közben.
"Mindenki, akinek ezt mondtam, megkeresett engem személyes felismerésekkel" mondja Levy. "Nagyon gyakran mondták az emberek, hogy akkor lépnek át a virtuális világba, ha szoronganak, vagy unatkoznak."

2. Állapítson meg limitet internet-használatára
Adjon magáak egy meghatározott időt - mondjuk két órát - válaszolni a személyes e-mailekre, frissíteni a Facebook oldalt, és így tovább. Ezután itt az ideje, hogy kikapcsolja a számítógépet (vagy okos-telefont), és csináljon valamit offline.

3. Nézzen ki az ablakon
Szakítsunk két percet arra, hogy kibámuljunk az ablakon. Ez segíthet, hogy lassítson egy kicsit agyunk robogása.

4. Hozzon létre "szabad időt"
Robert Leahy pszichológus azt javasolja, hogy kísérletezzünk email-mentes időtartamokkal. "Például: Én nem ellenőrzöm az üzeneteket 6 és 9 óra között," írja. Leahy, az American Institute for Cognitive Therapy igazgatója ajánlja, hogy jutalmazzuk magunkat minden olyan órában, amikor nem ellenőriztük levelezésünket, a következő szavakkal: "Visszavettem az életemet! ".

5. Végezzen el egy tesztet

Ha bizonytalan abban, hogy internet-függővé vált-e, vagy sem, válaszoljon a „Virtual Addiction Test” kérdéseire. A kérdőív összesen tizenegy kérdést tartalmaz, egyebek mellett a következőket:
- Úgy érzi, elveszti az önkontrollját, amikor az internetet használja?
- Amikor nincs az interneten, nem találja úgy, hogy a gondolatai el vannak foglalva az internettel vagy számítógépekkel (pl. újraéli a múltbeli internetes tapasztalatokat, azon gondolkodik, hogyan kapcsolódjon a hálóra legközelebb)?
- Úgy érzi, hogy nyugtalan vagy ingerlékeny, amikor megpróbálja csökkenteni vagy leállítani
az internetes tevékenységét?
- Ön arra használja olykor az internetet, hogy meneküljön a problémák elől, vagy enyhítse rossz hangulát, (pl. tehetetlenség érzését, bűntudatot, szorongást vagy a depressziót)?
- Nem találja úgy, hogy néha hazudik a családtagok, barátoknak hogy elrejtse az
interneten töltött idő valódi mértékét?
Aki öt, vagy több kérdésre „igen”-nel válaszol, a teszt szerzői szerint annak addikciós problémái vannak.

6. Telefon egy barátnak
„Telefonáljunk ismerősünknek ahelyett, hogy sms-t, vagy instant message-et küldenénk. Beszéljünk meg vele találkozót, és menjünk ki az utcára, legalább három órára. Ez talán lepattint a számítógépről.” – így hangzik talán a legjobb tanács.

Szemlézte: elitmed.hu, Kolin Péter

Forrás: http://edition.cnn.com


Kapcsolódó anyagok

Orális antikoagulánsok hatékonysága és biztonságossága

Az apixaban és a rivaroxaban összehasonlítása a rekurráló vénás tromboembolizáció és a vérzéses események vonatkozásában VTE-ben szenvedő betegeknél

Oltásellenesség - a 10 legnagyobb egészségügyi veszély egyike

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
KIADVÁNY TOVÁBBI CIKKEI

Nincs járványveszély Magyarországon a menekültek miatt

Illegális bevándorlás - Országos tiszti főorvos: nincs járványveszély Magyarországon a bevándorlók miatt

Tovább


Reményteli őssejt-injekció kísérlet

Az egerekkel végzett őssejt-injekció kísérlet eredményei alapján elképzelhető, hogy a későbbiekben kezelhető az emberi öregedéssel járó izomtömeg, méret-és erővesztés, valamint az izomsorvadás.

Tovább


Javítsd meg a házasságodat 30 perc alatt vagy akár gyorsabban is!

Rövid, prompt intervencióval megelőzhető a házasság minőségének progresszív romlása.

Tovább


Káros az öndiagnózis

Egészségükkel játszhatnak azok, akik orvosi honlapok alapján saját magukat diagnosztizálják, ezek a honlapok ugyanis gyakran téves és pontatlan információkat közölnek a betegségekről és azok tüneteiről – a legújabb felmérések szerint.

Tovább


Az online lét hatással lehet az agy struktúrájára