hirdetés

 VISSZA

LAM KID - 2014;4(4)


„Az orvostanhallgató későn találkozik a beteggel, viszont korán a tetemmel.”
- A bonctermi élmények hatásáról a magyarországi orvostanhallgatók körében


„Az orvostanhallgató későn találkozik a beteggel, viszont korán a tetemmel.” 
- A bonctermi élmények hatásáról a magyarországi orvostanhallgatók körében
Sándor Imola, Csala Irén, Birkás Emma, Győrffy Zsuzsa
| |
 
BEVEZETÉS - Az orvosképzés legjelentősebb tárgyai közé tartoznak az anatómia és patológia, melyek tanulása során a hallgatók gyakorlati óráikon találkozhatnak először bonctermi élményekkel. A nemzetközi szakirodalom eredményei azt mutatják, hogy a bonctermi élmények az orvossá válás folyamatának fontos, de nem mindig problémamentes állomásai. MINTA ÉS MÓDSZEREK - Kvantitatív (n=733) és kvalitatív (n=45) feltáró jellegű kutatás orvostanhallgatók körében. Mind­két elemzési módszerrel a boncolásos gyakorlatok hatását, az ezzel kapcsolatos él­ményeket igyekeztünk bemutatni. A két módszer együttes alkalmazása a vizsgálat érvényességét nagymértékben növelte. EREDMÉNYEK - A hallgatók 50%-a jelezte, hogy „hatással volt rá a boncolás élménye”. A nők és a klinikai képzésben (III-VI. év) részt vevő hallgatók szignifikánsan gyakrabban számoltak be negatív hatásokról. A kvalitatív vizsgálat eredményei megerősítették, hogy a képzés során a boncolásos gyakorlatok meghatározó hatásúak és az élményekkel való megküzdés sok esetben (főként a medikák számára) nehézséget jelent. KÖVETKEZTETÉSEK - Vizsgálatunk tovább erősíti azt a feltevést, hogy a boncolásos élmények az orvossá válás folyamatában jelentős szereppel bírnak. A sikeres megküzdés nem az érzelmek elfojtása vagy ignorálása, hanem az élmény okozta negatív érzelmek tudatosítása, megértése, és hatékony megoldási stratégiák kidolgozása révén érhető el. Mindezen élmények kezelése a későbbi orvosi mentálhigiéné, az orvos-beteg kapcsolat egyik meghatározó motívuma lehet.

Kulcsszavak

boncolás, pályaszocializáció, rejtett curriculum, nemi különbségek

Kapcsolódó anyagok

„Az orvostanhallgató későn találkozik a beteggel, viszont korán a tetemmel.” - A bonctermi élmények hatásáról a magyarországi orvostanhallgatók körében

A frontotemporalis transsylvian feltárás szimulációja és alkalmazásának ismertetése

„Az orvostanhallgató későn találkozik a beteggel, viszont korán a tetemmel.” A bonctermi élmények hatásáról a magyarországi orvostanhallgatók körében

Nemi különbségek az intramuralis coronariák ér-biomechanikai tulajdonságaiban és kontraktilitásában angiotenzin II indukálta hypertoniában

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Tartalomjegyzék:

 
KIADVÁNY TOVÁBBI CIKKEI

A karácsonyi ünnepek koszorúér- és infarktusjelenségei

Ismert, hogy a cardialis morbiditás és a car­diovascularis halálozások évszakos változást mutatnak. Egy 12 évig terjedő követéses vizsgálatban kimutatták, hogy az ischaemiás szívbetegségek halálozási aránya a téli hónapokban magasabb, mint nyáron.

Tovább


Alacsony D-vitamin- és kalciumbevitelű fiatal nők szájüregi állapota

A fogszuvasodás folyamata számos okra vezethető vissza. Ezek közül az egyik az alacsony tejfogyasztás. Más adatok szerint a nem megfelelő kalciumbevitel mindkét nemben összefügg a fogak elvesztésének mértékével.

Tovább


A D3-vitamin-kezelés különböző adagolási sémáinak összehasonlítása

A D-vitamin számos folyamatban vesz részt az emberi szervezetben, kapcsolatát egyre több kórképpel kapcsolatban írják le. A D-vitamin-hiány a mérsékelt égövön a tél végén közel a teljes lakosságot érinti.

Tovább


A D-vitamin jelentősége meddőségben, szerepe várandósság és szoptatás alatt

A különböző szakmai társaságok várandósság és szoptatás alatt is eltérő ajánlásokat fogalmaznak meg a D-vitamin-hiány megelőzésére. Az egyik alapvető ok a jelentős különbségekben, hogy eltérően ítélik meg a D-vitamin normális szintjét, illetve teljesen más matematikai modellt alkalmaznak a D-vitamin-kezelés D-vitamin-szintet emelő hatására.

Tovább


„Az orvostanhallgató későn találkozik a beteggel, viszont korán a tetemmel.” - A bonctermi élmények hatásáról a magyarországi orvostanhallgatók körében