hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Kanadai gyógyszerészek opioidok forgalmazásával kapcsolatos tapasztalatai



| |
 

Az ismertetett felmérés célja az volt, hogy összegezze a kanadai gyógyszerészek aggodalmait a betegeik ópioid használatával kapcsolatban. Felmérték a gyógyszerészek tapasztalatait a gyógyszertárukban észlelt ópioid intoxikációról, a gyógyszerész-orvos kommunikációról.

Ópioidokkal kapcsolatos aggodalmak

A megkérdezett gyógyszerészek 86%-a fejezte ki aggodalmát az ópioidok felírásával kapcsolatban. A gyógyszerek közül főként az oxycodone-t (84%), a kodeint (37%) és a hydromorphone-t (28%) említették. A megkérdezett 642 gyógyszerész közül 223 (35%) számolt be olyan páciensről, aki ópioid intoxikáció jeleit mutatta a gyógyszertárban való vásárláskor.

Leggyakrabban a felírtnál nagyobb adagot vettek be (84%), alkoholt vagy nyugtatót szedtek az ópioid mellett (70%). Meglátásuk szerint előfordult az is, hogy a felírt dózis túl nagy volt (34%). Ugyanezt a három fő okot jelölték meg az orvosok is kedvezőtlen jelenségként e területen.

Az ópioid használattal való visszaélés leggyakoribb formája a korai újbóli recept felírás kérése, ezt a gyógyszerészek 53%-a jelentette alkalmanként, 39%-a pedig gyakori esetként az elmúlt 3 hónapban.

A gyógyszerész-válaszadók 63%-a néha, 12%-a szerint pedig gyakran gyanította, hogy két orvoshoz jártak a páciensek receptekért. A harmadik leggyakoribb visszaélés az “elveszett” orvosság miatt másik recept kérése, melyet esetien 58%, gyakran pedig 16% jelzett.

A felmérésben megkérdezték a kanadai gyógyszerészeket, hogy az elmúlt három hónapban, milyen aggályaik voltak az orvosi recept felírással kapcsolatban. Leggyakrabban a ópioidokkal együtt felírt benzodiazepinek (20%), a visszaélésre hajlamos pácienseknek felírt ópioidok (15%), a szükségtelen felírás (13%) szerepelt.

Gyógyszerészek és orvosok közötti kommunikáció

A gyógyszerészek többsége (69%), legalább havonta egyszer megpróbálta elérni az orvost az ópioid receptekkel kapcsolatban, 23% hetente. Legtöbbjük tapasztalata, hogy az orvosok gyakran nem reagáltak az aggályaikra (61%), vagy nem mutattak hajlandóságot terápiás megfontolásaikat megosztani a gyógyszerészekkel. 43% szerint az orvosokat gyakran nem lehet elérni telefonon, 28% szerint nem hívták vissza őket a felíró-orvosok.

Javaslatok

A gyógyszerészek általános tapasztalata a betegeknél az ópioid intoxikáció és a gyógyszerrel való visszaélés, valamint az orvosokkal való kommunikációs nehézségek.
Ezek az eredmények sürgős rendszerbeli változtatást követelnek: az ópioid recept felírás terén új útmutatókra van szükség, regionális adatbázisokat kell kialakítani, és erősíteni kell a gyógyszerész-orvos párbeszéd protokollját.

Megkérték a gyógyszerészeket, hogy néhány új ópioid kiadási stratégiáról mondják el a véleményüket. A legtöbben a páciensek regionális adatbázisát (88%) és új regionális recept felírási útmutatókat (88%) emelték ki. Az orvosok is ezt a két fejlesztést találták a legjobbnak, az ő felmérésükben.


Eredeti közlemény: Le point de vue des pharmaciens qui délivrent des opiacés. Can Fam Physician. 2011 Nov; 57(11): e448–e454.

Szemlézte: Bojtár Tamás dr.
2015.10.20


Kulcsszavak

opioid, gyógyszerész-orvos kommunikáció, recept, visszaélés

Kapcsolódó anyagok

A statinkezelés jelentősége magasvérnyomás-betegségben

A komplex energetikai egyensúly kísérletes vizsgálata

Génmódosított T-sejtekkel a daganatok ellen - a 67-es betegtől a kiméra antigénreceptorokig

Opioidfüggetlen és opioid által közvetített fájdalommoduláció

Keresztmetszeti vizsgálat az e-recept finnországi bevezetése kapcsán

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

A gyógyszerészeket is fel kell készíteni egyes betegségek diagnosztikájára

Számos egyetemen már el is kezdték a gyógyszerészi curriculum részévé tenni a pontos diagnózisalkotásra képessé tevő tréninget. A gyógyszerész ugyanis felismerheti, ha a betegnél új tünetek jelennek meg, vagy ha gyógyszerkölcsönhatás, gyógyszermellékhatás miatti problémák jelentkeznek, illetve orvoskollégája diagnosztikus tévedésének felismerésére is képessé válhat. A diagnosztikus tévedések 10%-a a körzeti orvosi ellátás során történik.

Tovább


A vezetők utánpótlásával kapcsolatos felkészültség - felmérés a kanadai intézeti gyógyszertárak dolgozói körében

Egyik intézmény sem tudja elkerülni, hogy vezetője előbb-utóbb nyugdíjba menjen; a vezető pótlására az egyik leghatékonyabb módszer a formális utánpótlási terv kidolgozása, ami biztosítja az intézmény stabil működését az átmenet idején is, továbbá lehetővé teszi, hogy a vezető átadhassa tudását utódjának, és megkönnyíti a váltást a stáb többi tagja számára is.

Tovább


Krízismenedzsment oktatás szimulációval gyógyszerészhallgatók számára

Az egyetem 5 év elteltével értékelte a CRM-tréninget, megállapították, hogy az könnyen beilleszthető a gyógyszerészképzésbe. Megkérdezték a résztvevőket is, hogy mit gondolnak, mennyire hasznos ez a képzési forma. Valamennyi gyógyszerészhallgató igen jónak, illetve kiválónak minősítette a szimulációs tanulás hatékonyságát.

Tovább


Vegyenek-e részt a klinikai munkában az intézeti gyógyszertárak vezetői?

Számos érv szól amellett, hogy a jó gyógyszertári vezető továbbra is részt vesz a gyógyító munkában, de ugyanígy érvelhetünk amellett is, hogy csak az válik jó menedzserré, aki erejét, idejét kizárólag a vezetői feladatoknak szenteli.

Tovább


Kanadai gyógyszerészek opioidok forgalmazásával kapcsolatos tapasztalatai