VISSZA

LAM (Lege Artis Medicinæ) - 2006;16(7)


Antibiotikum-kezeléshez társuló hasmenés és pseudomembranosus colitis


Antibiotikum-kezeléshez társuló hasmenés és pseudomembranosus colitis
Lakatos László, Lakatos Péter László
| | |
 
Antibiotikum-kezelés kapcsán 5-25%-ban alakul ki hasmenés. Előfordulása függ az alkalmazott antibiotikumtól, a beteg életkorától, társbetegségeitől és immunválaszától. A klinikai kép az enyhe, egy-két napos hasmenéstől a súlyos, halálos szövődményekkel járó formáig terjedhet. A hasmenést okozhatja az antibiotikumok közvetlen hatása a bélre, de az esetek nagyobb részében a bélflóra változása a fő tényező. A Clostridium difficile által okozott pseudomembranosus colitis az antibiotikum-kezeléshez társuló hasmenéses esetek 10-20%-ában áll fenn, többnyire kórházban kezelt betegeken alakul ki. Leggyakrabban cefalosporinokkal, amoxicillin-clavulansav kombinációval és clindamycinnel kapcsolatban írták le. Hajlamosító tényezők az idősebb kor, a súlyos alapbetegség, az intenzív vagy ápolási osztályon történő kezelés, a hosszú hospitalizáció, valamint az invazív beavatkozások. A pseudomembranosus colitis klinikai képére jellemző a gyakori, vizes, sokszor véres hasmenés, a hasi fájdalom, a tenesmus, a láz és az elesettség. A diagnosztikus standard a Clostridium difficile toxinjainak a kimutatása. Sürgős esetben a szigmoidoszkópia gyors diagnózist tesz lehetővé. A kiváltó antibiotikum elhagyására és a Clostridium difficile elleni, metronidazollal, illetve vancomycinnel végzett célzott kezelésre a betegek java része gyógyul, azonban a 3-5%-nyi fulmináns esetben, illetve súlyos társbetegségek fennállásakor magas a halálozás. Relapsus 15- 20%-ban fordul elő, és gyakori az ismételt viszszaesés. Ilyenkor a fenti gyógyszerekkel vagy kombinációjukkal, probiotikumokkal, passzív immunizálással kell próbálkoznunk. Fontos a megelőzés: a felesleges antibiotikum-kezelések mellőzése és a higiéniai rendszabályok szigorú betartása.

Kulcsszavak

antibiotikum, hasmenés, pseudomembranosus colitis

Kapcsolódó anyagok

Rifaximin-α - több mint antibiotikum

Gyökérgümőkből antibiotikumok

Antibiotikumokkal szemben rezisztens baktériumok okozta kórházi fertőzések - nemzetközi és hazai trendek

Az antibiotikum-rezisztencia jelensége és következményei a családorvosi gyakorlatban

Az invazív meningococcusfertőzés megelőzése, felismerése és első, területi ellátása

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Tartalomjegyzék:

 
KIADVÁNY TOVÁBBI CIKKEI

A hüvelyi metronidazolkezelés lehetséges teratogenitása, valamint hatása a terhességi korra és a koraszülés gyakoriságára Eset-kontroll tanulmány

Elsődleges cél volt a terhesség alatti hüvelyi metronidazolkezelés lehetséges humán teratogén hatásának vizsgálata.

Tovább


Mastoiditis képében jelentkező Wegener-granulomatosis Diagnosztikus kihívás

A Wegener-granulomatosis bizonytalan patomechanizmusú, valószínűleg autoimmun megbetegedés. A célszervek típusos esetben az orr, a melléküregek és az alsó légutak nyálkahártyája, a tüdő és a vesék. A beteg pansinusitis, visszatérő pneumonia vagy microhaematuriával, pyuriával és azotaemiával járó vesebetegség tüneteivel fordul orvoshoz.

Tovább


Illat

- Hidd el, drágám, kell valaki melléd! Legalább addig, amíg meggyógyulsz. Amíg meggyógyulok, gondolta keserűen, de Tamás szemébe azért belemosolygott. - Nem kell senki, el tudom látni magam.

Tovább


Fegyvertelenül Nem lesz gyógyszer a problémás kórokozók ellen?

Számos esetben előfordul, hogy angol szavakat, mondatokat nem tudunk ugyanolyan érzelemmel megtölteni a magyar fordításban, ahogyan az eredetiben kifejeződik. Úgy ítélem meg, itt is ez a helyzet: „Bad bugs, no drugs” - ez a mondat megdöbbentő és egyben mellbevágó.

Tovább