hirdetés

TARTALOM

 VISSZA

 


Semmelweis e-learning nap



| |
 



Az 1960-as években végzett orvosoktól hallottam annak a betegnek a történetét, aki az eszembe jutott a Semmelweis e-learning napon. Azokban az időkben nagyon ritkák voltak a nemi betegségek, ezért az egyetlen szifiliszes beteget, akit a Bőr- és Nemi Kórtani Klinikán kezeltek, hosszú hetekig nem engedték haza, hanem harmadévtől hatodévig minden orvostanhallgatónak megmutatták „Ki tudja, mikor láthatnak megint ilyet” alapon. A betegnek a feleslegesen hosszú kórházi bentfekvésen kívül el kellett viselnie néhány száz orvostanhallgató kíváncsi pillantásait is.

Ma már ezt lényegesen diszkrétebben és kényelmesebben intézhetnénk. Elég lenne lefényképezni-lefilmezni a ritka elváltozást, digitálisan archiválni a felvételt, és a megfelelő e-learning program keretében a mostani és akár az évekkel később tanulmányaikat kezdő hallgatók okulására is szolgálhatna az életének és privát szférájának korlátozása nélkül.

A 2011. június 29-én tartott Semmelweis e-learning nap bevezetőjében Kellermayer Miklós professzor, oktatási és nemzetközi kapcsolatokért felelős rektorhelyettes felhívta a hallgatóság figyelmét, hogy a lelkes amatőrök korszaka lejárt, a digitális világ nem cél, hanem a világ megismerésének eszköze, amely feszegeti az oktatás korlátait. Az e-learning kiterjeszti az egyetemi oktatás határait térben és időben is. Kapszulázott tudást nyújt, amely nem helyettesítheti a személyes kapcsolatot, de jó alapot biztosíthat ahhoz, hogy a személyes oktatás lényegre törőbb és hatékonyabb lehessen.



Kokovay Ágnes az SE TSK Társadalomtudományi tanszékének egyetemi docense, a Semmelweis Egyetem E-learning Fejlesztő Munkacsoport csoportvezetője számolt be az elektronikus tananyagfejlesztés folyamatáról. Az egyes intézményekben már meglévő önálló kezdeményezéseket kellett a programnak összefogni, kidolgozni és megvalósítani az egységes keretrendszerét. Az e-learningre egyre nagyobb szükség van, hiszen világszerte egyre elterjedtebb az élethosszig tartó tanulás (lifelong learning), ami munka mellett csak úgy képzelhető el, hogy a tanuló helyben és időben nincs mindig jelen az oktatáson, hanem önállóan is el tudja sajátítani az ismereteket.

Az e-learning megkönnyíti a tanár munkáját, mert az értékes oktatási időben nem az alapismeretek átadásával és ellenőrzésével kell foglalkoznia, hanem érdemi kutatásra, tehetséggondozása, személyre szabott oktatásra kerülhet sor.
Az e-learning nem helyettesíti a személyes kapcsolatot, de biztosíthatja például a hallgatók gyakorlat előtti felkészülését és folyamatos tanulását. A jövő útja a „blended learning”, azaz az e-learning és a személyes tanulás ötvözete lehet.
Bereczki Dániel, a Neurológiai Klinika igazgatója számolt be ez után a Semmelweis Egyetemen zajló elektronikus tananyagfejlesztésről. A munka öt területen zajlik, a Fül-Orr-Gégészeti és Fej-nyaksebészeti, az Ortopédiai, a Radiológiai és Onkoterápiás, a Neurológiai, valamint a Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikán. A professzor a neurológiai tananyagot ismertette. Az áttekinthetően rendszerezett alapismeretek mellett a tananyag értékes részét képezik azok a fényképek és videók, amelyekről megismerhető a neurológiai vizsgálat helyes kivitelezése, megtekinthetők a jellegzetes tünetek és elváltozások (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0019).

Szitáné Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ Kft. Igazgatóhelyettese a Nemzeti Innovációs Rendszer keretén belül megvalósuló innovációmenedzsment és -kutatás programról számolt be. A program a Semmelweis Egyetem, a Budapesti Műszaki Egyetem és az Eötvös Lóránd Tudományegyetem közös kezdeményezése. A lényege a kutatás finanszírozásának és hasznosításának a támogatása, pályázati alapismeretek oktatása, a kutatók segítése, hogy eligazodjanak a hivatali eljárások bonyolult útvesztőiben (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0023).

Hűvös Ágnes a Semmelweis Innovations senior projektmenedzsere a Semmelweis Innovation programról számolt be. A feladata a fiatal kutatók és feltalálók tájékoztatása, a találmányok menedzselése egészen a reménybeli szabadalmaztatásukig. Sok felhasználójuk még hallgató vagy fiatal kutató, aki ötlete megvalósításához kér segítséget, de közben tanul is, azaz „menet közben patkolja a lovat”. Ebben a tanulásban is segítséget nyújt a program, amellett hogy mentorálást, coachingot biztosít és üzleti iskolaként is működik. Online projektmenedzsmentet biztosít erősen védett, biztonságos felületen, szigorúan őrködve a felhasználók szellemi tulajdonán (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0023).

Reichardt Krisztina az Igazgatási és Szervezési Főosztály főosztályvezetője a Semmelweis Egyetemen folyó képzés- és tartalomfejlesztésről számolt be. Biostatisztikai és informatikai eszköztárat fejlesztenek az alapismeretek biztosítása érdekében. További adatbázisokat képeznek a fogorvosi anyagtan, az immunológia, az orvosi genetika és genomika, a biokémia, molekuláris és sejtbiológia, a gyógynövény- és drogismeret oktatásához. Az elsődleges cél a legújabb eredmények és a nemzetközi előírások beépítése. Erre az online felület sokkal alkalmasabb, mint a tankönyvek, hiszen gyakorlatilag késlekedés nélkül kerülhetnek be az adatbázisba a legújabb információk (TÁMOP-4.1.2/A/2-10/1-2010-0008).

Daragó László az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet egyetemi docense számolt be a Mesterséges Intelligencia Elektronikus Almanach fejlesztéséről. A fejlesztés alapját Russel-Norvid: Artificial intelligence: a modern approach című alapműve képezi. A felhasználása az egyszerű AccuCheck mérőműszertől a Da Vinci operáló robotig terjed ma az orvostudományban, de a fejlesztés lehetőségei beláthatatlanok (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0026).



Kulka Janina a SOTE II. Sz. Patológiai Intézet szakmai tevékenységért felelős helyettes vezetője az e-learning kidolgozásáról és felhasználásáról számolt be a patológusok képzésében és továbbképzésében. A továbbképző program része a makroszkópos patológiai, citopatológiai és molekuláris patológiai modul. Ezekben 60 előadó 160 lektorált előadása hallgatható meg. Különösen értékes részét képezi a képdokumentáció, ahol a valódi mikroszkópos vizsgálathoz hasonló módon nagyítható metszeteken mutatják be a hallgatóknak az elváltozásokat, világítják meg a diagnosztika és a differenciáldiagnosztika legfontosabb szempontjait. A program vizsgáztatást is lehetővé tesz. Az előadások meghallgatása és a tananyag elsajátítása után a tanuló online vizsgát tehet, a teszt 70%-ot meghaladó helyes kitöltése esetén 20 kreditpontot és oklevelet kap. Az online felületen naprakészen követhetők a tudományos eredmények, a besorolások, irányelvek változásai (TÁMOP-6.2.2/B-09/1-2009-0012).

Kári Béla, a Radiológiai és Onkoterápiás Klinika tudományos munkatársa, tanszéki mérnök a Semmelweis Egyetem és a Budapesti Műszaki Egyetem közös kezdeményezéséről számolt be, amely közösen szolgálja a fizikusok és az orvosok képzését. Az élő szervezetek strukturális összetevőinek és biokémiai folyamatainak képalkotó elemzése egyaránt szolgálja az eszközfejlesztést és a képalkotó diagnosztika tanulását. Az oldalon a hallgatók tanulmányozhatják az egyes képalkotó eljárások által nyújtott lehetőségeket, modellezhetik és térben is rekonstruálhatják az egyes elváltozásokat (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0020).

Unoka Zsolt a Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika egyetemi adjunktusa egész más területen mutatta be az e-learning felhasználását. A pszichoterápia intim és nehezen tanulható-tanítható tudomány. A pszichoterápiás szituáció nem tűri meg idegen (tanuló) jelenlétét, tehát nem tanulmányozató élőben, könyvekből viszont nehezen elsajátítható. Az e-learning felületen színészek és gyakorló pszichoterapeuták mutatják be a gyakrabban előforduló, típusos problémákat és az arra adható orvosi reakciót.

A pszichoterápia nemcsak a pszichiátriai gyakorlatban fontos, a betegellátás folyamán minden orvosnak pszichésen is támogatnia kell a betegét, segítséget kell nyújtania a betegség belátásában, a terápia betartásában, a gyógyulás kivárásában és az esetleges következmények elviselésében. A negyedik évfolyam második félévében kötelező tárgy lesz az egyetemen a pszichoterápia. Ezt a tárgyat támogatja majd az elektronikus tananyag (TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0019).

Az e-learning tehát új lehetőségeket és utakat nyit meg az oktatás számára, idő- és térbeli korlátok nélkül teszi lehetővé a tanulást. Biztosítja, hogy a személyes jelenlétet igénylő oktatás során érdemi mentori munka, tehetséggondozás, tanácsadás valósulhasson meg. Ez idő- és energiamegtakarítást jelent majd a hallgatók és az oktatók számára. A technikai lehetőségek pedig elősegítik, hogy a hallgatók mélyebb és megalapozottabb tudásra tehessenek szert, ami végeredményben a jövő betegeinek az érdekét is szolgálja.

Budapest, 2011. június 29.
Dr. Lipták Judit


Kapcsolódó anyagok

Az apixaban és a rivaroxaban összehasonlítása a rekurráló vénás tromboembolizáció és a vérzéses események vonatkozásában VTE-ben szenvedő betegeknél

Oltásellenesség - a 10 legnagyobb egészségügyi veszély egyike

A népszerűsített kéz

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Bilasztin, nem szedáló antihisztamin használata krónikus urtikária esetén, már gyermekkorban is

Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.

Tovább


Prix Galien elismeréssel díjazták a világ első BCL-2 gátló hatásmechanizmusú gyógyszerét, melyet a krónikus limfoid leukémia kezelésére Európában az AbbVie törzskönyvezett elsőként

A gyógyszerkutatás Nobel-díjának tekintett Prix Galien Gálán évről évre felsorakoznak a világ legfontosabb farmakológiai innovációi és a kutatási eredményei. Idén a „Legjobb Gyógyszerészeti Termék” díjat a Venclexta (US)/Venclyxto (EU) (venetoklax) kapta, ami az első törzskönyvezett BCL-2 inhibitor. Az új hatásmechanizmusú gyógyszert elsőként az onko-hematológiai indikációk közül a krónikus limfoid leukémia (CLL) kezelésére fejlesztette ki közösen a Genentech és az Abbvie. A készítményt az Amerikai Egyesült Államokban a két vállalat együttesen, míg az Amerikai Egyesült Államokon kívül az AbbVie forgalmazza.

Tovább


Diabetológiai készítmény nyerte az Év Gyógyszere 2016 díjat

A empagliflozin hatóanyagú gyógyszer nyerte 2016-ban az Év Gyógyszeredíjat, amelyet a Magyar Kísérletes és Klinikai Farmakológiai Társaság ítél oda minden évben olyan gyógyszerkészítménynek, amely jelentős tudományos felfedezésen alapul és hiánypótló szerepet tölt be a terápiában. A gyógyszer diabétesz kezelésében alkalmazott olyan terápia, amely a vércukorszintre és a kardiovaszkuláris eseményekre egyaránt hatással van. A díj átadására ünnepélyes keretek között a Vigadó Makovecz dísztermében került sor

Tovább


Pályázati Felhívás - Segítő szakmában dolgozó alkotók részére

A Moravcsik Alapítvány – Budapest Art Brut Galéria pályázatot ír ki az egészségügyi és szociális területen dolgozó amatőr alkotók művészeti munkáinak bemutatására.

Tovább


Semmelweis e-learning nap