TARTALOM

 VISSZA

 


A gyógyszerész által küldött napi SMS-emlékeztető hatásossága


A gyógyszerész által küldött napi SMS-emlékeztető hatásossága

| |
 

A klinikai vizsgálatok szaklapja közölte az első regisztrált szlovákiai gyógyszerészeti klinikai vizsgálat protokollját. A tervezett vizsgálat elsődleges célja annak megállapítása, hogy a standard gyógyszerészi ellátáson felül nyújtott személyre szabott napi SMS-emlékeztető milyen mértékben javítja az 55 évnél idősebb, ambuláns ellátásban részesülő hypertoniás betegek gyógyszerszedési fegyelmét (SMS: Short messaging service).

A pozsonyi Comenius Egyetem Gyógyszerészeti Tanszékének Patika-menedzsment részlege által finanszírozott vizsgálat elsődleges végpontját egy szubjektív, önbevallásos adherencia-skála betegek általi kitöltésével és az objektív tablettaszám segítségével mérik, míg a másodlagos végpont a szisztolés vérnyomás és a betegelégedettség változása különböző alcsoportok szerint. További végpontként megállapítják a kezelési költségeket és költség-hatékonysági elemzést végeznek, továbbá vizsgálják, hogyan befolyásolják a szociodemográfiai jellemzők az adherenciát.

A vizsgálat szükségességét az adja, hogy a kardiovaszkuláris (CV) betegségek világszerte a mortalitás 31-48%-áért felelősek, és az egyik legfontosabb CV-rizikófaktornak számító hipertenzió prevalenciája az európai országokban 30-45%, mindazonáltal, a magas vérnyomásos betegek adherenciája az egyébként is alacsony terápiás együttműködési értékek közül az egyik legalacsonyabb. Így bár hatékony és költség-hatékony antihipertenzív szerekkel rendelkezünk, csak a betegek kevesebb mint 50%-a esetében sikerül megfelelő vérnyomásértéket elérni. Mivel az idősebb magas vérnyomásos betegek esetében a gyógyszerszedési fegyelmezetlenség a kutatások szerint általában nem szándékos, azaz az 55 évnél idősebbek gyakran elfelejtik bevenni antihipertenzív gyógyszereiket vagy nem értik meg a gyógyszerszedési utasításokat, a szlovák gyógyszerészek azt feltételezik, hogy SMS-ben naponta küldött, egyszerűen követhető gyógyszerszedési emlékeztetőkkel olcsón és nagy hatásfokkal javítható a betegek adherenciája.

A vizsgálatot Szlovákia hat régiójának egy-egy közforgalmú gyógyszerellátást végző patikájában folytatják le; vidéki és városi, nagy forgalmú patikákat egyaránt beválasztanak; a vizsgálatot végző gyógyszerészek képzésben részesülnek; a részt vevő 55 éves vagy idősebb, primér hipertóniás betegek ambuláns keretek között legalább egy éve kapják receptre felírt gyógyszereiket. A betegek toborzása receptjük kiváltásakor történik, és kizárják a vizsgálatból azokat, akik a vizsgálati periódusban kórházba kerülnek.

Az 1:1 arányú, randomizált, kontrollált vizsgálat vizsgálati karjába kerülő betegek három hónapon át naponta kapnak személyre szabott SMS-emlékeztetőt (az időtartam-választást az indokolja, hogy a krónikus betegek Szlovákiában is 3 hónapra elegendő gyógyszert válthatnak ki egyszerre); az üzenet tartalmazza a beveendő gyógyszer nevét, adagolását és a szedés gyakoriságát; az SMS-küldés időpontját a beteg preferenciája határozza meg. Az adatok begyűjtése az 1. vizit során (amikor a betegtoborzás megtörténik) és a 2. vizit alkalmával történik, ez utóbbira a 3 hónapos vizsgálati periódus után kerül sor. A kutatók anonim módon a vizsgálatban való részvétel megtagadásának és felfüggesztésének az indokait is gyűjtik. A betegek gyógyszerszedési adherenciáját a nyolc pontos, önbevallásos MMAS-8 skála (Eight-item Morisky Medication Adherence Scale) segítségével (adherens: MMAS-8 ≥ 6) és a három hónap elteltével a patikába visszahozott, maradék tabletták megszámolásával mérik (adherens: a tabletták legalább 80%-a elfogyott; nem-adherens: ha legalább az egyik adherencia-feltétel nem teljesül).

A betegelégedettség változását saját fejlesztésű kérdőívvel állapítják meg, a szisztolés vérnyomás helyes mérését újratanítják a vizsgáló gyógyszerészeknek, a különböző beteg-alcsoportokat a következő paraméterek alapján képzik: nem, szisztolés vérnyomás a vizsgálat kezdetén, a hipertónia fennállásának időtartama, képzettség, az antihipertenzív medikáció száma, a gyógyszerszedés gyakorisága, MMAS-8 skála szerinti adherencia a vizsgálat kezdetén.

A szerzők célja egy olyan gyakorlatias protokoll összeállítása volt, amivel nemcsak az SMS-emlékeztetők hatékonyságát lehet bebizonyítani, de arra is alkalmas, hogy a vizsgálat végeztével könnyűszerrel implementálják a napi gyakorlatba. A vizsgálati protokoll szerzői korábbi vizsgálatok metaanalízise alapján azt remélik, hogy ezzel az olcsó és egyszerű módszerrel az idősebb, ambuláns kezelésben részesülő hipertóniás betegek gyógyszerszedési adherenciája 30%-ról 49%-ra növelhető.


Eredeti közlemény

Haramiova Z, Stasko M, Hulin M, Tesar T, Kuzelova M, Morisky DM. The effectiveness of daily SMS reminders in pharmaceutical care of older adults on improving patients' adherence to antihypertensive medication (SPPA): study protocol for a randomized controlled trial. Trials 2017 Jul 18;18(1):334.


Szemlézte:
Kovács Bence dr.


Kulcsszavak

SMS, hypertonia, gyógyszerészi gondozás, RCT, randomizált klinikai vizsgálat, infokommunikáció

Kapcsolódó anyagok

Szérumhúgysavszint hypertoniában. Hazai tapasztalatok a Magyar Hypertonia Regiszter 2011., 2013., 2015. évi adatai alapján - I. rész Bevezető gondolatok. Betegek és módszer. Alapadatok

Május a vérnyomásmérés hónapja

A Magyar Hypertonia Társaság szakmai irányelve

Hogyan javítható a vérnyomáscsökkentő terápia hatékonysága diabeteses hypertoniás betegeknél?

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Vegyenek-e részt a klinikai munkában az intézeti gyógyszertárak vezetői?

Számos érv szól amellett, hogy a jó gyógyszertári vezető továbbra is részt vesz a gyógyító munkában, de ugyanígy érvelhetünk amellett is, hogy csak az válik jó menedzserré, aki erejét, idejét kizárólag a vezetői feladatoknak szenteli.

Tovább


Az expediálás során bekövetkező hibák megelőzése

Az expediálás során bekövetkező leggyakoribb, következménnyel járó hiba a nem megfelelő gyógyszer, illetve a nem megfelelő erősségű vagy formájú gyógyszer kiadása. Egyesült államokbeli felmérés szerint a patikákban 250 receptből átlagosan 4 kerül tévésen kiadásra (1,6%), míg egy hollandiai felmérés szerint a hibás diszpenzációk 41%-a esetében nem megfelelő gyógyszer kiadása volt a hiba. A hibák egyharmada következik be hasonló gyógyszernevek miatt, és majdnem a hibák fele esetében nem megfelelő erősségű gyógyszer kerül kiadásra.

Tovább


A gyógyszerész-hallgatók kommunikációs képességeinek fejlesztése szerepjátékkal és aktív tanulással

Összefoglalóan elmondható: szerepjátékkal hatékonyan fejleszthetők a gyógyszerész-hallgatók kommunikációs képességei, akik így a betegekkel való törődésben és a többi egészségügyi szakemberrel való csapatmunkában is eredményesebben tudnak részt venni. Érdemes volna a szerepjátékkal kiegészített kommunikációs képzést valamennyi orvostudományi egyetem tanrendjébe beilleszteni.

Tovább


Kutatási trendek a gyógyszerészi kommunikációban

A gyógyszerészi kommunikációval foglalkozó kutatások főbb irányvonalait bemutató különszámot jelentetett meg a Pharmacy című, szabad hozzáférésű, negyedéves folyóirat. A lap szerkesztőségi közleményében Sofia Kälvemark Sporrong és Susanne Kaae foglalták össze a különszámban bemutatott legérdekesebb trendeket (Trends in Pharmacy Practice Communication Research).

Tovább