TARTALOM

 VISSZA

 


Lélekvándorlás és eutanázia


Lélekvándorlás és eutanázia

| |
 

A reinkarnáció doktrínája a judeo-keresztény hagyományoktól jelentősen eltérő módon értelmezi a halált, hiszen a lélekvándorlás tana szerint a tudat tovább él a halál után. A francia születésű tibeti rinpocsét, Shenpen lámát budapesti előadása kapcsán a buddhizmus és az eutanázia viszonyáról kérdeztük.

- Magyarországon az eutanázia kérdése ismét a viták kereszttűzébe került. Jelenleg a jogi szabályozás a passzív eutanáziát (életfenntartó ellátás visszautasításának jogát) nevesíti, az aktív eutanázia nem megengedett forma. Hogy értékeli a tibeti buddhizmus a passzív és aktív eutanáziát?

- Buddhizmus nem tartja elfogadhatónak az aktív eutanáziát, mivel az gyilkosságként is értelmezhető és a buddhizmus a gyilkosság minden formáját szigorúan elutasítja. A passzív eutanáziát két fő csoportja oszthatjuk, az első esetben hagyunk valakit meghalni, pedig alapjában véve az élete folytatódna. A másik esetben pedig életbentartó kezelés „elhagyásáról” beszélhetünk. Az első eset oka jellemzően az idős kor, vagy fájdalom vagy handicap előli menekülés lehet, ebben az esetben egyfajta öngyilkosságról beszélhetünk, amivel a buddhizmus nem ért egyet. A második esetben, ha valaki lemond arról, hogy néhány hónappal meghosszabbítsák az életét erős mellékhatásokkal járó kezelések árán, nos, ez esetben érthető és helyes lehet a páciens számára.


- Hogyan látja a fájdalomcsillapítók használatának szerepét a terminális állapotú betegek esetében? Befolyásolják a tudat utazását?

- Általában a megfelelő mértékű fájdalomcsillapítás megkönnyíti a halál folyamatában való részvételt, mert így az erős fájdalom nem befolyásolja, nem nehezíti a tudatot és segíti a jó halált. Ilyen értelemben pozitív hatású.



-Hogyan látja a hospice-ellátás a palliatív terápia szerepét?

- Abban az esetben, ha a haldoklót a családja a megfelelő módon el tudja látni, akkor mindenképpen szerencsés, ha otthon, a családja környezetében távozik el. Sajnos ez a legtöbb esetben nem lehetséges és a kórházi tartózkodás jelentősen kényelmesebb, szerencsésebb. A magas szakmai színvonalú hospice-ellátás fontos, hiszen teret ad a betegnek és a családnak is.


-A budapesti előadásán hangsúlyozta, hogy a halálközeli-élmény és a halálélmény jelentősen különbözik, és a halálközeli-élmények kutatása bizonyos értelemben még félre is vezetheti a halálról való tudásunkat. Mondana erről többet?

-A tibeti buddhizmus szerint a halál folyamata irreverzibilis. Ha a folyamat megkezdődött, akkor már nem térhetünk vissza. A halálközeli élményekben leírt békesség, a test körül zajló események álomszerű látása, találkozás halott hozzátartozókkal, a melegség érzete inkább álomszerű élmény. A halál élménye ettől lényegesen különbözik. Ezért gondolom, hogy könnyen félrevezetőek lehetnek a halálközeli élmények, hiszen könnyen halálélményként értelmeződhetnek és ezzel megnehezítik mind a felkészülést, mind pedig a halálélmény megfelelő feldolgozását. A halál során a tudat elhagyja a testet és meghatározott folyamaton megy végig.

-Hogyan értékeli az öngyilkosságot a tibeti buddhizmus?

- Öngyilkosság, gyilkosságként számít, és arról úgy hisszük, hogy negatív karmával, negatív következményekkel jár, roppant kellemetlen élményekkel. Természetesen itt is sok múlik a motiváción és a körülményeken. Teljesen más megítélés alá esik, ha egy gyógyszer-mellékhatásaként, vagy ha megoldhatatlan helyzetben, vagy ha menekülésképpen követik el az öngyilkosságot. Ez mind más és más elbírálás alá esik hitünkben.


-Harvard egyetem kutatója (John Halpern) azt állítja, hogy bizonyos pszichotróp anyagok (MDMA) segíthet terminális állapotú betegeknek a halálfélelem leküzdésében. Mi a véleménye ezekről a kutatásokról, illetve pszichotróp anyagok alkalmazásáról?

-Nagyon óvatos lennék a pszichotróp anyagokkal, mivel jelentősen tudják módosítani a tudatállapotot és magát a tudatot is. Megfelelő fájdalomcsillapító vagy anxiolitikus hatóanyagokok alkalmazását jobban el tudom fogadni, mert segítik az erős fájdalom, vagy a szörnyű stressz elviselését. Ám a tudat a legtöbb esetben tiszta marad, és a valóságot észleli, úgy ahogy van. A pszichotróp anyagok alkalmazása a halál pillanatában veszélyes lehet, hiszen az illető összezavarodhat és talán a halál tényét sem képes észlelni.


– A tibeti buddhizmus szerint a halált követően a tudatosság megkezdi “utazását”, elhagyja a testet, és ebben a folyamatban szerencsés, ha három napig érintetlen a test. Ám a szervtranszplantációhoz sokszor azonnali beavatkozás szükséges, hogy egyeztethető ez össze a tibeti buddhizmus gyakorlói számára?

– Fejlett buddhista gyakorlók számára fontos, hogy a halál pillanatát meditálásra használják fel és onnantól kezdve tudatosan irányítsák az újraszületés összetett folyamatát, ebben az “utazásban” előnyt jelent, ha nem mozgatjuk a testet. Ám kevesen képesek ezt a meditációt elvégezni, ennélfogva a test mozgatásának kicsiny szerep jut. Ám a motiváció ebben az esetben is rendkívül fontos tényező, a szerveink donációja könnyen lehet egy nemes cselekedet, ami az együttérzés gyakorlásának kifejeződése. Szóval tibeti buddhista gyakorlók számára a szervdonáció egyáltalán nem idegen gondolat, sőt.

eLitMed.hu

Kapcsolódó anyagok

A Hasnyálmirigyrák Világnapja - Lankadatlan éberség!

A gyermekek ellen elkövetett szexuális abúzus kockázatbecslése az amerikai jogi gyakorlatban

A családorvoslás mint karrier. Orvostanhallgatók pályaválasztással kapcsolatos vélekedései és motivációi

Miért pont én maradtam életben? Akut stresszreakció kezelése közúti balesetet követően

Az egészségkárosító kockázatok ismerete az egészségügyi szakdolgozók körében

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Kincses Gyula: Pezsgő kamarai életet szeretnénk

A Magyar Orvosi Kamara (MOK), és azon keresztül az egészségügy megújítását tűzték ki célul az 1001 orvos hálapénz nélkül Facebook-csoport résztvevőiből az ez év elején szerveződött Újratervezés tagjai, amelynek jelöltjei nyertek november utolsó napján a hivatásrend tisztújító küldöttgyűlésén. A kamara elnökévé Kincses Gyulát választották 202 szavazattal 120 ellenében.

Tovább


Taroltak a digitális megoldások az idei Nekem Szól! Egészségértés pályázaton

2019-ben negyedik alkalommal adta át ünnepélyes keretek között az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete a Nekem Szól! Egészségértés Díjakat. A verseny résztvevőit Dr. Horváth Ildikó egészségügyi államtitkár, a pályázat fővédnöke köszöntötte. A fődíjat idén az „Együtt könnyebb” Női Egészségért Alapítvány digitális egészségügyi naptárának ítélte a zsűri, amely a női egészséggel kapcsolatban nyújt támogatást, így hatékonyan segít a családtervezésben, valamint a nőgyógyászati betegségek korai felismerésében.

Tovább


2020. január 1-ig minden magánorvosnak és -fogorvosnak is csatlakoznia kell az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez

Hamarosan tovább bővül az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Teret (EESZT) használó intézmények köre: 2020. január 1-ig minden magánorvosnak és -fogorvosnak csatlakoznia kell és legkésőbb 2020. június 1-tõl hiánytalanul adatot kell szolgáltatnia az EESZT-be.

Tovább


X. Magyar Fenntarthatósági Csúcs – 2019 Végre megértettük?

A X. Magyar Fenntarthatósági Csúcs konferencia fókuszában az idén a rendkívüli katasztrófákat okozó felmelegedés és kontinenstüzek miatti tömeges tudatra ébredés áll. Fákat ültetnek az emberek világszerte. A fiatalok az utcán követelik jogukat a jövőhöz. Ráébredtünk: nincs tovább!

Tovább


Lélekvándorlás és eutanázia