Hírvilág

Az inzulintermelő sejtek belső órája

2011. AUGUSZTUS 15.

Szöveg nagyítása:

-
+

A hasnyálmirigyben a béta-sejtek saját belső órája szabályozza az inzulintermelést. Ha ez az óra elromlik, diabetes alakul ki. Régóta ismert, hogy számos élettani funkció circadian ritmusát belső molekuláris órák szabályozzák. A molekuláris órákra jellemző az autonóm, vagyis külső ingerektől függetlenül is működő oszcilláció, valamint a 24 órás ciklusidő. A fő circadián óra a nucleus suprachiasmaticusban található, de helyi biológiai órák a szervezet többféle szövetében, köztük a pancreasban, a tüdőben, a májban, a szívben és a vázizmokban is működnek. Ezek az órák fontos szerepet játszanak a ciklikus életműködések, például az alvás és az ébredés, az anyagcserefolyamatok, a folyadékegyensúly és a testhőmérséklet változásai, a szívműködés, az oxigénfogyasztás, és az endokrin mirigyek működésének szabályozásában. A Northwestern University kutatói első ízben mutatták ki, hogy az inzulintermelés és a glükóz-homeosztázis szabályozását a pancreas béta-sejtjeiben lévő ősi circadian óra szabályozza: ez szabja meg az inzulintermelésben kulcsszerepet játszó fehérjék és gének működési ritmusát. A pancreas circadian órájának ciklikus, autonóm működését izolált hasnyálmirigyben, biolumineszcenciás képalkotással sikerült közvetlenül is megfigyelni. Az eredményeket a Nature online kiadásában tettek közzé június 18-án. A Joe Bass és Biliana Marcheva vezette kutatás egyik kulcsfontosságú megfigyelése az volt, hogy ha egerek béta-sejtjeiben kiütötték az ún. óragéneket (Clock és Bmal1), az állatokban csökkent a glükóz-tolerancia, és kórosan alacsony inzulinszint, majd cukorbetegség alakult ki. A kutatók szerint a béta-sejtek órája a glükóz közvetítette stimulus és az inzulinszekréció összekapcsolását koordinálja, amely szükséges a sejtek normális inzulintermeléséhez. Bass - aki a molekuláris genetikában és az endokrinológiában egyaránt járatos - szerint az óra "ketyegésének" szerepe van az inzulinszekréció ciklikus változásában, illetve a cukorbetegség iránti fogékonyságban. A további kutatások során azt szeretnék felderíteni, hogy lehet-e az óra működését mesterségesen befolyásolni. A diabetesnek óriási hatása van az egészségre és a gazdaságra. Az American Diabetes Association szerint az Egyesült Államokban több mint 23 millió felnőtt és gyermek szenved a cukorbetegség valamilyen formájában, és legalább 57 millióan vannak prediabetikus állapotban; a diagnosztizált diabetes teljes költsége (az orvosi költségek, valamint a munkaképtelenség miatt kieső munkaerő és a korai halálozás) legalább 174 milliárd dollár, és a cukorbetegség a hetedik vezető halálok az USÁ-ban. Szemlézte: eLitMed.hu, dr. Víg Julianna Forrás: Nature 18 June 2010 doi:10.1038/nature09253