TARTALOM

 VISSZA

 


A kísérleti pszichológia megalapítója



| |
 


A budapesti Királyi Magyar Tudományegyetem Orvostudományi Karán tanult, majd Lipcsében Wilhelm Wundt pszichológus és fiziológus tanítványa volt. Az általános gyógyászati ismeretek elsajátítása után érdeklődése a pszichiátria felé fordult, már fiatal éveiben feltűnő eredményeket ért el az elmezavar alaposabb felismerésében és gyógyításában.

A budapesti orvoskaron a Pszichiátriai Klinika mellett kísérleti pszichológiai laboratóriumot létesített 1899-ben - ez volt az első lélektani laboratórium a budapesti orvoskaron -, majd 1902-ben megszervezte annak jogutódját, a Gyógypedagógiai és Pszichológiai Magyar Királyi Laboratóriumot. Munkatársaival a gyógyítás és nevelés pszichológiai alapjait teremtette meg a laboratóriumban, amelynek kiadásait gyakran saját költségéből fedezte. Ma két intézmény is elődjének tekinti: a Bárczy Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola Pszichológiai Laboratóriuma és az MTA Pszichológiai Intézete.

1906-ban egyetemi tanári címet kapott, két év múlva rendkívüli egyetemi tanár lett. Az egyetem orvoskara azonban nem nézte jó szemmel, hogy az intézmény helyet ad a kísérleti pszichológiának, a lélek tanulmányozásának, ezért fokozatosan kiszorították köreikből.
1916-ban az Apponyi Poliklinika ideggyógyászati főorvosává nevezték ki. 1924-től az egészségügy királyi főtanácsosa volt, majd miután megvált a laboratórium vezetésétől, annak tudományos felügyelője maradt. Mindezek mellett a Gyógypedagógiai Tanítóképző előadó tanáraként is működött. 1928-ban megalapította a Magyar Pszichológiai Társaságot, amelynek 3 évig elnöke majd örökös tiszteletbeli elnöke volt.

Számos vizsgálati és mérési eljárást és készüléket (mnemométer, tudatfantom) dolgozott ki a pszichés működés vizsgálatára, őt tekintik Magyarországon a kísérleti pszichológia megalapítójának. Jelentősek az asszociációval és az emlékezettel kapcsolatos vizsgálatai. Az emlékezet működéséről máig fontos alaptörvényt állított fel, az úgynevezett homogén gátlást, amely szerint a hasonló anyagok tanulása rontja a felidézést.

Az állítás, amelyet Ranschburg-féle gátlásként vagy jelenségként emlegetnek, általános érvényűnek bizonyult, a mai napig kutatják. Kiemelkedőek a fogyatékos embereken végzett figyelem-, emlékezet-, érzelemvizsgálatai, a számolás-, olvasás-, írás- és rajzképességgel kapcsolatos kutatási eredményei.

A fentiekkel összefüggő gyermekkori képességzavarokról közölt adatait és következtetéseit külföldön is ismertette, azokat mai napig nevéhez kötik. A magyar gyógypedagógia-történetben általános gyógypedagógiai elméleti fejtegetései is jelentősek. A gyógypedagógia fogalmáról, egységéről, szakterületeiről, a speciális szakemberképzésről vallott nézetei mind a mai napig meghatározóak maradtak.

Szakkönyveket, tanulmányokat is írt magyar, francia és német nyelven. Jelentős összefoglaló munkája az 1923-ban megjelent kétkötetes Emberi elme című műve.


Gyógyító munkáját zsidó származása miatt a harmincas évektől hátráltatták, Budapest ostromakor, 1945. január 12-én halt meg. Hamvai a Rákoskeresztúri új köztemetőben nyugszanak, emléktáblája az akadémia Pszichológiai Intézetének falán található. A Magyar Pszichológiai Társaság nevét megörökítő emlékérmet alapított 1970-ben.

2014. 12. 16.

Kapcsolódó anyagok

Mivel érdemes kezdeni a vérnyomáscsökkentő terápiát?

Neurofiziológiai agyújraélesztés

Reflexiók a kibontakozó ökológiai krízisre az 1970-es évek művészetében

Tudományos program

Absztraktok

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

X. Magyar Fenntarthatósági Csúcs – 2019 Végre megértettük?

A X. Magyar Fenntarthatósági Csúcs konferencia fókuszában az idén a rendkívüli katasztrófákat okozó felmelegedés és kontinenstüzek miatti tömeges tudatra ébredés áll. Fákat ültetnek az emberek világszerte. A fiatalok az utcán követelik jogukat a jövőhöz. Ráébredtünk: nincs tovább!

Tovább


Pályázati felhívás – 40 év alatti orvosok és orvosbiológiai kutatással foglalkozó személyek számára

A Prof. Dr. Romics László Akadémikus Emlékére Alapítvány pályázatot hirdet Magyarországon dolgozó, magyar állampolgárságú, 40 éven aluli orvosok és orvosbiológiai kutatással foglalkozó személyek számára. A nyertes pályázó(k) között 500 000 Ft alapítványi adomány kerül kiosztásra.

Tovább


Horváth Ildikó államtitkár a Nekem Szól! Egészségértés Díj fővédnöke

Még két hétig, október 20-ig lehet pályázni a www.nekemszol.hu honlapon keresztül az idén negyedik alkalommal meghirdetett Nekem Szól! Egészségértés Díjra, melynek fővédnökségét Horváth Ildikó egészségügyért felelős államtitkár vállalta el.

Tovább


Láttasd a láthatatlant, hallasd a hallhatatlant!

Lehet-e teljes értékűen befogadhatóvá tenni egy színházi előadást a fogyatékkal élő emberek számára? Mit lehet átadni a színházi látványvilágból egy látássérült nézőnek, és hogyan érzékeltetheti a jeltolmács a darab szövegének stílusát a hallássérült látogatóknak? Akadálymentesítés az előadó-művészet területein II. - a témában október 14-én második konferenciáját tartja a Pesti Magyar Színház a Fehér Bot Nemzetközi Világnapja alkalmából.

Tovább


A kísérleti pszichológia megalapítója