Hírvilág

A fehérvérsejtek segítik a daganat terjedését?

2011. AUGUSZTUS 15.

Szöveg nagyítása:

-
+

A zebrahal daganat-növekedésének megfigyelése segített a tudósoknak megérteni, hogyan játsszák ki az immunrendszert a tumorsejtek és árasztják el a szervezetet. A cél, hogy új terápiás lehetőséget teremtve leküzdhessék a korai stádiumú tumorokat. A University of Bristol kutatói különböző színű fluoreszkáló anyagokkal jelölték meg az immun- illetve tumoros sejteket, majd megfigyelték azok viselkedését és egymáshoz való kapcsolódását. A tumoros sejtek lassabban szaporodnak, amíg nem találkoznak fehérvérsejtekkel. Úgy tűnik, hogy a fehérvérsejtek segítik a betegség terjedését, valószínűleg valamilyen növekedési jellel látják el a tumorsejteket. A jelzésben a hidrogén-peroxid az egyik fő molekula, melyet a hétköznapokban fertőtlenítésre használatos, de anyagcserefolyamatokban is keletkezik. „A tumoros sejtek már igen korán nemcsak elkerülik az immunrendszer pusztító hatását, hanem szinte megkeresik azt, mert az azonnali immunválasz segíti és fokozza a rákos sejtek növekedését" - magyarázza Paul Martin, aki a University of Bristol s Schools of Biochemistry and Physiology & Pharmacology sejtbiológia professzora. A kutatás során emberi bőr pigmentsejtek (melanocyták) úgynevezett HRAS onkogénjét (daganatkeltő génszakasz) ültették be kis zebrahalakba. Azért ez a halat választották, mert molekuláris és sejtszinten az emlősökhöz hasonlatosak tumorképző folyamataik, ráadásul, mivel majdnem teljesen átlátszóak, könnyű bennük a sejtek mozgását és növekedését követni. Az embrió növekedése során a HRAS hatására néhány sejt tumorosan elfajult. A sejtek aktívan vonzották az azonnali immunválasz sejtjeit. Hasonló eredményre jutottak, ha a HRAS-t különböző mirigyek sejtjeibe ültették, illetve, ha másik onkogént, például a SRC-t vizsgálták. A kutatók azt is felfedezték, hogy a rákos sejtek hidrogén-peroxidot is termeltek, ennek szintje magasabb a rákos sejtek környezetében. Az immunsejtek bekebelezik a rákos sejteket, hogy elpusztítsák őket. Egyes sejtek plazmája összekapaszkodik, hogy a rákos sejtekhez kösse az immunsejteket, sőt a beteg sejtek egyenesen visszahúzzák az immunsejteket, ha elhagyni készülnek a területet. Hogy az immunsejtek hatását megértsék, a kutatók három különböző módon gátolták azok működését (a zebrahal élete első három napján gátolták az immunsejtek fejlődését, illetve két különböző módon gátolták a hidrogén-peroxid termelődését). Az immunsejtek egyik esetben sem vándoroltak a rákos sejtekhez, sőt mindhárom esetben kevesebb rákos sejt keletkezett. Yi Feng kutatása kimutatta, hogyan érzékelik és kezelik az immunsejtek a rákos sejteket a betegség legkoraibb stádiumában. A kutatók tovább vizsgálódnak, hogy megértsék, miért segítik az immunsejtek a betegség terjedését, és próbálnak megoldást találni, hogy az immunrendszer jobban felismerje és elpusztíthassa a rákot. A kutatási eredményeket bemutató tanulmány a PLoS Biology című szaklapban jelent meg. Forrás: Medipress Kapcsolódó anyagok: A kataláz enzim klinikai vonatkozásai és mutációi Magyarországon

HOZZÁSZÓLÁSOK

0 hozzászólás

A rovat további cikkei

Mennyit ér a vesém?

A miért illegális a szervkereskedelem? című interjúban Bognár Gergely bioetikus felvázolja e kérdéskör jelenségeit.

Hírvilág

Bilasztin, nem szedáló antihisztamin használata krónikus urtikária esetén, már gyermekkorban is

Az allergiás betegségek, allergiás nátha, urtikária első vonalbeli kezelésére nem szedáló, második generációs antihisztaminok javasoltak. Az egyik legújabb második generációs antihisztamin a bilasztin, amellyel nemcsak felnőtt-, hanem gyermekvizsgálatok is történtek.

Hírvilág

Valóban „egészségesebb” a patikai só? - Tények, tévhitek és ellentmondások a nátrium-kloriddal kapcsolatban

TAKÁCS Gábor, FITTLER András, BOTZ Lajos

Több mint egy éve indították útjára az interneten és különböző fórumokon azt a figyelmeztető hírt, hogy az étkezésre szánt konyhasó kálium-kloriddal kevert, dúsított, sőt akár 100%-ban csak azt tartalmazza. A hírközlő(k) és/vagy annak terjesztői még azt is kihangsúlyozták, összeesküvés elméletekhez illően, hogy ennek következtében a magyar lakosság tudtán és akaratán kívül nátriumszegény diétára van „fogva”. Még azt is megkockáztatták, hogy szerintük egy gyalázatos biológiai népirtásról van szó, hiszen csökken az „egészséges NaCl” bevitel és nő a szervezet számára igen „ártalmas KCl” fogyasztása. Ezáltal -írták embertársaik megsegítésére- számtalan betegségnek lehetünk áldozatai, sőt a krónikus bajainkból éppen ezért nem tudunk meggyógyulni (nemzőképtelenség, allergia, vesebetegség, magas vérnyomás).

Hasnyálmirigyrák - az alattomos gyilkos Meghalt Patrick Swayze

Orvosai tavaly diagnosztizálták Patrick Swayze betegségét. A kezeléseknek köszönhetően talpra állt, és hónapokig forgatta a "The Beast" c. új televíziós sorozatot. Önéletrajzi könyvet készült írni közösen feleségével.

Hírvilág

Hatástalan a glükózamin az ízületi gyulladással összefüggő derékfájás ellen

A népszerű glükozamin kiegészítő egy új tanulmány szerint kevés vagy semmilyen enyhülést sem nyújt osteoartritis okozta krónikus derékfájásra.