TARTALOM

 VISSZA

 


Árnyak Rembrandt arcán



Árnyak Rembrandt arcán
Nagy Zsuzsanna
| |
 

A lángész munkásságában mindig van valami titokzatos, valami elérhetetlen szilárd mag, és csodálatos mélység. A legkiválóbbak művészetéből számtalan kérdés születik, melyek azután élénken foglalkoztatják az utódokat. Nem véletlen hát, ha Rembrandt életének és munkásságának is óriási könyvtára van.

Rembrandt-ot mindenki ismeri. Sokan szeretik varázslatos atmoszférájú képeit. Népszerűségét mutatja, hogy az 1658-ban készült Csípőre tett kezű férfi portréja című kép például nemrégiben 33 millió dollárért kelt el. De ha képeit nem is tudják esetleg beazonosítani hirtelenjében, annyit mindenesetre mindenki tud róla, hogy az egyik legjelentősebb 17. századi holland festő volt. Akit amúgy a keresztnevén emlegetnek világszerte. Mert hogy a teljes neve Rembrandt Harmensz van Rijn volt.

Egy molnárember fiúgyermekeként látta meg a napvilágot 1606-ban. Az ifjú tehetsége korán megmutatkozott, s tanárai is elismerték. Még nem volt tizennégy éves, amikor beiratkozott a leideni egyetemre, igazából azonban a rajzművészet vonzotta, és 1625-ben már saját műtermében dolgozott.

Fény és árnyék

A művészettörténészek életének időszakát a holland aranykornak vagy Rembrandt korának nevezik. Ez idő tájt állt fejlődésének zenitjén a holland gazdaság, politika és hatalom, a hollandok a Távol-Kelettel és a földgolyó túlsó felével kereskedtek. Az emberi érzelmek és a lélek kínjai kiemelt helyet foglaltak el a 17. századi filozófiában is. A festők ezeket a témákat fordították le az ábrázolás nyelvére.

Rembrandt festményei radikális szemléletet tükröznek, ecsetjével átformálta a világot. Megrendítő megjelenítő erejével mélyebb emberi rezdülések megfogalmazására is képes. Az addigi irányvonal, a nagy, színpadias drámai hatású jelenetek és stilizálás helyett saját belső hangjára figyel. Művészetét erőteljes naturalizmus jellemzi. Tökéletesen uralja a teret és a fényt – nem véletlen mindez, hiszen természet után festett. Munkáit végtelen, elmélyültséggel, és türelemmel alkotta meg.

Rembrandt többek közt újragondolta a bibliai témákat is, bensőséges konfliktusábrázolásai mélyebb spirituális tartalmakkal és átélhetőbb emberi drámai értelmezésekkel töltötték fel a rég ismert példázatokat. A tékozló fiú visszatérése című képén például a gesztusokban rejlő erő megvilágítja a helyzetet: a fiú arctalansága és az apa világtalansága egymást kiegészítő feltételei találkozásuknak. Mindketten megfizetik az árát a találkozásnak - ennyiben radikális Rembrandt szemlélete.

A bibliai történetek sajátos titokzatossága ragadta meg a fiatal művész figyelmét. A fény és az árnyék alkalmazásával egyes elemeket külön hangsúlyozott képein, a bibliai témák teológiai tartalma a díszleteknek, az öltözékeknek és fényhatásoknak köszönhetően egyre emberibbé vált.

Rembrandt az amszterdami zsidónegyedben szívesen időzött, témát gyűjtött és számos kapcsolatot alakított ki az ottélőkkel. Megreformálta a Jézus-ábrázolásokat is, minthogy a korábbi idealizált ábrázolás helyett fiatal sémita férfiakat használt modellként „etnográfiailag korrekt” képeihez.

Önarcképek, szenvedéslenyomatok

Rembrandt híres arról, hogy számtalan önarcképet alkotott, 1628-tól haláláig mintegy hatvanat, s ilyenformán a késő utókor számára is kiváló kutatási alany. Orvosi, lélektani tanulmányok egész sora elemzi hangulatváltozásait, betegségtörténetét.

Leolvasható arcáról egy érzékeny és elmélyült személy életének minden szenvedése, az alkohol, a festékekben oldott mérgek okozta elváltozások, a sorozatos emberi tragédiák lenyomata, az anyagi csőd árnyéka. Rembrandt-ot öt gyermekéből és két társa közül csak lánya élte túl. Valaha vagyonos ember volt, az amszterdami Joden–Breestraat egyik szép háza fölött és hatalmas műkincsgyűjteménnyel rendelkezett, ám a villát és kincseket elárverezték, tüdővérzésben meghalt Titus is, egyetlen életben maradt fia hőn szeretett feleségétől, Saskiatól.

Jan van Loon, aki Rembrandt kortársa, barátja és orvosa volt, olvasta fel neki halálos ágyán Jákob tusakodását az ószövetségből, és így fordítja át a szöveget: „Amaz pedig monda: »Nem Jákobnak mondatik ezentúl a te neved, hanem Rembrandtnak, mert küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél.«”
Rembrandt nyomorban halt meg 1669 októberében. A világ legjobb festője ismeretlen sírban fekszik valahol az amszterdami Westerkerk temetőben.


Nagy Zsuzsanna

Kulcsszavak

Renbrandt, betegség, csőd, Jézus-ábrázolás

Kapcsolódó anyagok

Az időskor és az alsó végtagi verőérszűkület közötti kapcsolat

Az ischaemiás stroke kockázati tényezői és a stroke jellemző altípusai krónikus vesebetegeknél

Magas vérnyomás a vesebetegek körében

A perifériás érbetegség gyógyszeres kezelése

A szív- és érrendszeri rizikó noninvazív vizsgálata krónikus vesebeteg gyermekeknél

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás ehhez a cikkhez.

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Taroltak a digitális megoldások az idei Nekem Szól! Egészségértés pályázaton

2019-ben negyedik alkalommal adta át ünnepélyes keretek között az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete a Nekem Szól! Egészségértés Díjakat. A verseny résztvevőit Dr. Horváth Ildikó egészségügyi államtitkár, a pályázat fővédnöke köszöntötte. A fődíjat idén az „Együtt könnyebb” Női Egészségért Alapítvány digitális egészségügyi naptárának ítélte a zsűri, amely a női egészséggel kapcsolatban nyújt támogatást, így hatékonyan segít a családtervezésben, valamint a nőgyógyászati betegségek korai felismerésében.

Tovább


2020. január 1-ig minden magánorvosnak és -fogorvosnak is csatlakoznia kell az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez

Hamarosan tovább bővül az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Teret (EESZT) használó intézmények köre: 2020. január 1-ig minden magánorvosnak és -fogorvosnak csatlakoznia kell és legkésőbb 2020. június 1-tõl hiánytalanul adatot kell szolgáltatnia az EESZT-be.

Tovább


X. Magyar Fenntarthatósági Csúcs – 2019 Végre megértettük?

A X. Magyar Fenntarthatósági Csúcs konferencia fókuszában az idén a rendkívüli katasztrófákat okozó felmelegedés és kontinenstüzek miatti tömeges tudatra ébredés áll. Fákat ültetnek az emberek világszerte. A fiatalok az utcán követelik jogukat a jövőhöz. Ráébredtünk: nincs tovább!

Tovább


Pályázati felhívás – 40 év alatti orvosok és orvosbiológiai kutatással foglalkozó személyek számára

A Prof. Dr. Romics László Akadémikus Emlékére Alapítvány pályázatot hirdet Magyarországon dolgozó, magyar állampolgárságú, 40 éven aluli orvosok és orvosbiológiai kutatással foglalkozó személyek számára. A nyertes pályázó(k) között 500 000 Ft alapítványi adomány kerül kiosztásra.

Tovább


Árnyak Rembrandt arcán