TARTALOM

 VISSZA

 


Az engedély is rámehetne


Az engedély is rámehetne

| |
 

Nem csak tisztességtelen, de a betegbiztonságot is veszélyeztetik azok a magán egészségügyi szolgáltatói reklámok és hirdetések, amelyek a leendő páciensek tájékozatlanságát kihasználva, sokszor kizárólag az alacsony árakra, kuponakciókra alapoznak – hívta fel a figyelmet szerdai, közös sajtótájékoztatóján a Magyar Orvosi Kamara (MOK) és a Magánorvosok Országos Szövetsége (MOOSZ). A MOK elnöke, dr. Éger István szerint a Kamara Etikai Kódexe korábban megfelelően és szigorúan koordinálta ezt a területet, ám a piac túlzott liberalizációja felülírta a szabályozást. Most törvényalkotást szorgalmazva az ágazati miniszterhez fordulnak.

Az egyre hosszabb várólisták, a diagnosztikához való rossz hozzáférés, a közfinanszírozott ellátás problémái miatt a betegek egyre gyakrabban keresnek kiutat a magánellátóknál, így ezek piaca egyre szélesedik. A Kamara a MOOSZ és a Magyar Fogorvosok Egyesületének (MFE) tagjai köréből is egyre több jelzés érkezett, hogy egyes magánszolgáltatók tisztességtelen, sértő, sok esetben a valótlanság határát súroló állításokkal, kuponkedvezményekkel, akciókkal igyekeznek magukhoz csábítani a „vevőket”. Ezek a promóciók a betegek veszélyeztetése mellett az orvosokat is sértik, hiszen hitelüket és a magánellátásba vetett bizalmat is rongálja.

Szigorú etikai kódexben szabályozta korábban tagjai körében a köztestület a reklámozási lehetőségeket, ám ennek ajánlásait a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2006-ban felülbírálta, hirdetésetikai tekintetben megváltoztatta – mondta Éger István, hozzátéve, hogy az elmúlt évek egyre liberálisabb gondolkodásmódja, az európai versenyszabályzatok túlzott akceptálása is a kielégítő köztestületi reklámszabályozás ellen hatnak.


Kuponáron egészséget


A finanszírozási olló nyílása miatt világtendencia, hogy a betegek egyre nagyobb számban keresik a magánellátókat – mondta a sajtótájékoztatón dr. Kovács János a MOOSZ elnöke, aki szerint a pácienseknek a promóciókban használt etikátlan, jogszerűtlen elemekre hagyatkozva, valós tudás nélkül kell szolgáltatót választaniuk. A szolgáltatók közötti versenyt nem határozhatja meg csupán a beavatkozás ára, annak alapvető mércéje a sikeresség, s erről a beteg csak a megfelelő ismeretek birtokában tud dönteni.

Különösen károsak a kuponakciók keretében, dömpingáron, a bekerülési költség alatt kínált ellátások, hiszen „kuponáron nem lehet egészséget vásárolni”. Az elnök szerint kérdés az is, vajon erkölcsös-e „a buszok oldalán, vagy a bontott csirke mellett” gyógyító szolgáltatást kínálni.

A magánszolgáltatók minőségellenőrzése nem megoldott hazánkban, bár a szakfelügyeleti rendszer ezt elláthatná, ám azt szétverték – mondta kérdésre válaszolva a MOK elnöke. Fejtörést okozott a kamarának az is, hogy ma, amikor az orvosok megélhetése kérdőjeles, frissen végzett, tapasztalatokat nem szerzett szakorvosok vajon nyithatnak-e magánrendelőt?

Bár azt elfogadják, hogy az orvosi tevékenység bizonyos szempontból piaci tevékenység, így reklámozható is, de csak tárgy- és tényszerű, visszafogott, más szolgáltatók hitelét nem rontó hirdetéseket engedélyezné tagjai körében a MOK. Ezért Etikai Kódexükben nagyobb teret adnának a reklámok szabályozásához. Azonban mivel ezt csak tagjaik esetében érvényesíthetnék, nem vonatkozhat azokra a magán egészségügyi ellátást kínáló szolgáltatókra, amelyek vezetői nem orvosok.

Ezért a MOK elnöke szerint új törvényre is szükség van, ennek érdekében a múlt héten levélben fordultak Balog Zoltán emberi erőforrás miniszterhez, dr. Kovács Józsefhez, a Parlament Egészségügyi Bizottsága, valamint dr. Juhász Miklóshoz, a GVH elnökéhez.

A jogszabályi változtatás első sorban a nem orvos magánklinika vezetők szankcionálását célozza, hiszen rájuk nem vonatkozik a szakmai kódex, amely csak az orvoskamarai tagokra lehet érvényes. Lapunk kérdésére válaszolva Éger István azt is elmondta, sértő reklámetikai magatartás esetén büntetés kiszabását szorgalmazzák, ami súlyos, vagy ismétlődő esetben akár a szolgáltatásból való kizárást is eredményezheti.

eLitMed.hu, Tarcza Orsolya
2013-04-03


Kulcsszavak

magánellátás, MOK, Etikai Kódex, reklám

Kapcsolódó anyagok

Kérgi területek közti kapcsoltság és másodlagos generalizációra való hajlam

Dementiák farmakoterápiája

2-es típusú cukorbetegség: milyen szerepe van a családorvosnak a betegség kezelésében?

A sclerosis multiplex diagnosztikája: Összefoglaló a McDonald-kritériumok 2017-es felülvizsgálatáról

Az új antiepileptikumok alkalmazásának szempontjai felnőttkori epilepsziákban

Hozzászólások:

1.,   Dr. FAZEKAS TAMÁS mondta   2013. Április 04., Csütörtök 15:11:42
A gyógyszerreklám etikai kódexét nem csak a magánellátók és a hozzájuk hasonló "formációk", társulások, hanem komoly gyógyszergyártó cégek is ignorálják. Jó példa erre a tőlem egyébként nagyrabecsült Richter-Gedeon Nyrt. Panangin-reklámja. A TV-ben lépten-nyomon látható-hallható, félrevezető reklám azt sugallja, hogy az orvosság alkalmas a szív- és érrendszeri betegségek primer prevenciójára. Ez a témakörrel évtizedek óta foglalkozó orvost mosolyra készteti, a laikus közönséget pedig igencsak megtéveszti. Temérdek ehhez hasonló, szakmai-tudományos szempontból kontrollálatlan reklám, hirdetés látható, hallható, olvasható a médiákban. Ennek gátat kellene szabni, a betegek érdekében. Fazekas Tamás dr. prof., c. egyet. tanár, az orvostudomány (MTA) doktora

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Extra tartalom:

 
ROVAT TOVÁBBI CIKKEI

Akár két métert is nőhet a világ tengereinek szintje 2100-ra

A tanulmány szerzői úgy vélik, ha ez a forgatókönyv valósul meg, 1,79 millió négyzetkilométernyi szárazföld (Magyarország területének mintegy 19-szerese) kerül víz alá. A veszteség nagy része élelemtermelő terület lenne, például a Nílus deltája. Banglades jelentős részén nehezen folytatódhatna az emberi élet, London, New York, Sanghaj és már világvárosok kerülnének veszélybe.

Tovább


Hétfőtől megújul a Nemzetközi Mértékegységrendszer

Hétfőtől megújul a Nemzetközi Mértékegységrendszer, az SI (Systeme International d'Unites), amelynek alapegységei mostantól természeti/technikai állandókhoz vannak kötve.

Tovább


AIPM: évente több tízezer magyar betegnek jelentenek esélyt a klinikai vizsgálatok

Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) a Nemzetközi Klinikai Vizsgálatok Napja alkalmából fontosnak tartja ismét felhívni a figyelmet a Magyarországon több tízezer beteg számára új esélyt jelentő klinikai kutatások értékteremtő hatására.

Tovább


Nemzetközi Hypertonia Nap -- május 17

A Nemzetközi Hypertonia Társaság és a Hypertonia Világ Liga mozgalmat hirdetett 2019 májusára (May Measurement Month 2017 – MMM17,) amely egy újabb figyelemfelhívás a népbetegséggé vált magas vérnyomás veszélyeire, kellő időben történő felismerésére és megelőzésére. Az Egészségügyi Világszervezet ugyanakkor minden év május 17.-ére hirdeti meg a Hypertonia Világnapját, mely most kiegészül egy egész hónap vérnyomásmérési programjával, amely keretén belül felhívást intéz kortól és nemtől függetlenül mindenki számára, hogy ellenőriztesse, mérje meg saját, esetleg családtagjai illetve barátai vérnyomást.

Tovább


Az engedély is rámehetne